Apró trükkök: Vidítsd fel magad! | Okosanyu
2013. február 04.

 Apró trükkök: Vidítsd fel magad!

A legjobb hangulatjavító ötletek arra, hogyan befolyásolhatod külső tényezőkkel, hogy ne érjen utol a téli depresszió!

Szezonális hangulatzavarnak is nevezett téli lehangoltság (köznyelven: téli depresszió) megjelenésének több tünete létezik. Bár az évszakok változásával mindenki észreveheti magán a jeleket kisebb-nagyobb mértékben. Ilyen a túlzott alvás igény, vagy annak hiánya, a meg növekedett étvágy (főleg édességre), vagy étvágytalanság. Súlyosabb esetekben a depresszió (nem időszakos) szokásos tünetei is jelentkezhetnek, szorongás, kilátástalanság érzése, ingerlékenység, kedvetlenség, túlzott aggodalom, érzékenység. Nem ritkán fejfájás és szédülés is kísérheti.

1 . Pótold a fényt!

A téli hónapokban a fényhiány hatására felborul a szervezetünkben a melatonin nevű hormon és a szerotonin nevű anyag egyensúlya. Megemelkedik a szervezetben a melatonin szintje, ezért levertnek, fáradtnak érezzük magunkat (ez a hormon felelős az ébrenlét és alvás ciklusának beállításáért). A szerotonin a fény hiánya miatt gyorsabban lebomlik így a jó kedélyállapotért, memóriáért és figyelemért felelős ingerületközvetítő hiánya depressziós állapotot idézhet elő.
Tipp: Próbáld ki a nap sugaraira emlékeztető, fényterápiás lámpát. Tartózkodj sokat a szabad levegőn, tedd az otthonodat világosabbá és szellőztess rendszeresen. Esténként, pedig gyújts minél több fényt a szobában! A lámpákkal, gyertyákkal, nem tudod teljes mértékben biztosítani a szervezeted számára szükséges fényt, de megfelelő hangulatot teremthetsz egy kis esti ellazuláshoz.

2. Mozogj!

A boldogsághormonok (endorfinok) termelődését már napi egy óra tornázás, vagy egy kiadós séta is elősegíti. Az erdők, parkok ilyenkor is csodálatosak, húzz bakancsot és irány kirándulni. De munkába menet megteheted, hogy egy magállóval hamarabb szállsz le és begyalogolsz. Érezni fogod a különbséget.

3. Együnk vitamint!

Sokszor, pusztán vitaminhiány okozza levertségünket. Ezért fontos az évszaknak megfelelő étrend kialakítása. A téli depressziós időszakba sokat segítenek a B-vitaminok.
Svéd kutatók szerint a zöld színű zöldségek és a rendszeresen fogyasztott citromos víz, hatásos lehet a jó kedvre derítésben. A pirospaprikáról pedig az állítják, hogy a téli depresszió megelőzése mellett, stimulálja a szívet, csökkenti a vér koleszterin szintjét. Ne feledkezzünk meg az örök jótevőről sem, együnk minél több C-vitaminban gazdag ételt. A C-vitaminban (más néven aszkorbinsav) gazdag zöldségfélék: a zöldpaprika, paradicsom, burgonya, fejes saláta, és a káposztafélék: káposzta, brokkoli, kelbimbó, friss gyümölcsök: áfonya, ribizli, csipkebogyó, narancs, citrom, grapefruit.

4. Aromaterápiával és teával

Egyes illatanyagok kifejezetten hangulatjavító hatásúak. A levendula oldja a feszültséget és csökkenti a szorongást. Használd párologtatáskor, vagy tégy pár cseppet egy kád fürdővízhez. Remek stressz oldó és nyugtató hatású az eukaliptusz, bergamott és a citromfű. Vágyfokozónak használd az izgalmas fahéjat, és a boldogságérzetet javító jázmint.

Keverj teát gyógynövényekből! Egy kávéskanálnyi szárított levendulát, szárított izsópot, majoránna levelet, borsmenta és kardomon magját tegyél egy csésze forrásban lévő vízbe és 10-15 percig hagyd ázni a hozzávalókat. Naponta 2-3 adagot fogyassz el belőle.
Izsóp: kiváló erősítőszer, remek görcsoldó. Majoránna: köptető, görcsoldó és nyugtató hatású. Borsmenta: kis adagban nyugtat, nagy adagban élénkít, emellett remek bélgörcsoldó és antioxidáns hatású

5. Színek

Hangulatodat befolyásolhatod az öltözködéseddel is, leginkább a színekkel. El sem hiszed, hogy milyen energiával tudnak rád hatni, ha viseled őket. Télen hajlamosabbak vagyunk a fekete-szürke-barna holmikra. Ne engedd elszürkülni a világot! Válogass a most divatos piros és lila árnyalataiból és meglátod, a napod sokkal energetikusabban telik.
De otthonodat is feldobhatod új textilekkel.

Laluna

 

További cikkek ebben a témában: