Télen is vitamint! | Okosanyu
2014. február 01.

 Télen is vitamint!

Kis odafigyeléssel olyan étrend állítható össze, amivel télen is fedezni lehet a vitamin szükségletünket, ezáltal magabiztosabbak és energikusabbak lehetünk.

Sokszor esik arról szó, hogy milyen vitamindúsan lehet táplálkozni nyáron. Bezzeg télen! Nos, mindenkit, aki így gondolja, megnyugtatunk, mert télen is ezernyi vitaminforrás áll rendelkezésünkre.

Reggeli

Tojás sajttal és egy bögre tej
B12-vitamint tartalmaznak, ami erősíti az idegrendszert, segíti a vörös vértestek képződését és a fehérjék hasznosítását. Fokozott idegi terhelés esetén is hatásos, mert segíti a stressz-ellenes hormon termelését. A folsavnak is szüksége van olyan fontos szövetségesre, mint a B12-vitamin, ami rendkívül fontos az emberi boldogsághormonok termeléséhez. A tej, marhamáj, sajtfélék, tojás és marhahúsok tartalmaznak B12 vitamint.
Emellett fontos az A vitamin tartalmuk, ami ösztönzi a sejtekben a nyáktermelődést, gondoskodik arról, hogy az orr-, a szem- és a szájnyálkahártya ne száradjon ki. Ezzel az A-vitamin a C-vitamin legfőbb szövetségese a vírusok elleni védelemben.

Tízórai

Csipkehús tea, dió, vagy mogyoró
Bioflavonoidokban különösen gazdagok az olyan sötét színű bogyós gyümölcsök, mint a csipkebogyó, szilva, szőlő, fekete áfonya, a földi szeder. A bioflavonoidok a C-vitaminnal együtt erősítik az ereket. Napi egy csésze bogyós gyümölcstea és az influenzának esélye sincs! A csipkehús tea elkészítésénél mindig ügyeljünk arra, hogy forró vizet ne öntsünk a filterekre. A legjobb, ha este beáztatjuk hideg vízbe a filtereket (1liter vízhez 5 filter), hogy legyen idejük jól kiázni és másnapra kész is a C-vitamin bomba.
A dió és a mogyoró B1, B2, B6 és E vitaminban gazdagak. Az E-vitamin nagy hatású antioxidáns. Segíti a sejtlégzést, a belső elválasztású mirigyek működését, a szívműködést. A B1-vitamin az anyagcsere-folyamatok, illetve az idegrendszerünk számára fontos. A B2 és a B6-vitamin a növekedés és az anyagcsere egyik motorja. Hiánya esetén a bőr érzékennyé, sérülékennyé válik, bőrgyulladás, kopaszodás, repedezett, száraz bőr alakulhat ki.

Ebéd

Hal párolt zöldségekkel (sárgarépa, borsó)
Az amerikai biokémikusok szerint minden hatodik ember azért beteg, mert nem jut elegendő B6-vitaminhoz. Ez a vitamin felügyeli a fehérje-anyagcserét és alkotórésze azoknak a fontos szabályzóenzimeknek, amelyek érzelmi életünket egyensúlyban tartják. Megtalálható a friss hajtásokban, a halakban és a tejtermékekben. A sárgarépában található béta-karotin hatásos immunvédő, sőt jelentősen csökkentheti a rák kialakulásának esélyét. Gazdag B1 vitaminforrás a borsó.

Uzsonna

Nyers gyümölcs: narancs, kivi, alma
A fertőzések elleni harcban még mindig a C-vitamin a legfőbb fegyverünk, ugyanis szervezetünkben sokféle hatást fejt ki: erősíti a kötőszöveteket, védi a nyálkahártyát, stimulálja az immunsejteket.

Vacsora

Spenót, héjában főtt krumplival
Ez a smaragdzöld színű zöldségnövényünk több tápanyagot tartalmaz, mint sok más élelmiszer. A spenót kitűnő forrása a következő anyagoknak: K-vitamin, A-vitamin-, mangán-, folsav, magnézium, vas, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium-, kálium-, és B6-vitamin, élelmi rostok, réz, növényi fehérjék, foszfor, cink és E-vitamin. Ezen kívül ismert forrása az omega-3 zsírsavaknak, niacinnak, és szelénnek. A spenót leveleiben továbbá triterpén-szaponinok, oxálsav, nitrátok találhatók. A levél szárazanyag-tartalmának 30%-a fehérje. Az ásványi sók közül kiemelkedik magnézium-, a kálium- és a kalciumtartalma. Kiváló folsav (B9 vitamin) forrás. A folsav ajánlott napi mennyisége 0,2 mg egy átlagos felnőtt ember esetében. A terhes nők esetében pedig kiemelt fontosságú. Már 100 g párolt spenót fedezi a napi folsavbevitel 50%-át.
Kis mennyiségű szénhidrátra is szükségünk van, különösen az agynak és az energiaközpontoknak. El sem hinnénk, de a krumpli a napi C-vitamin szükséglet 25%-át tartalmazza, rengeteg B-vitamin található benne, magas a rost tartalma. Vigyázz, mert nagyon gyorsan telít, nem véletlen volt a szegények eledele.

Laluna

 

További cikkek ebben a témában: