2010. február 17.

 Izgalmas köretek

Mindig csak rizs és krumpli? Nem unod már? Cseréld le a megszokott köreteket!

Az egészségesebb táplálkozás jegyében sokan javasolják, hogy cseréljük le a krumplit és a fehér rizst párolt zöldségre, salátára. Ez elvben jól hangzik, de a gyakorlatban nem ilyen egyszerű: egyrészt a párolt zöldbabot és a zöldsalátát nem sok gyerek eszi szívesen (bár léteznek trükkök megszerettetésükre - ezzel egy későbbi cikkben foglalkozunk), másrészt egyes ételek tartalmasabb köretet kívánnak egy szimpla zöldsalátánál. Az alábbiakban három egyszerű alternatív köretet mutatunk be, melyeket érdemes kipróbálni.

Zöldségfelfújt

A felfújtaktól sokan ódzkodnak, de különlegességük miatt még talán a zöldségutáló gyerek is megkóstolja, ráadásul sokkal egyszerűbb elkészíteni, mint sokan gondolják. Készíthetjük zöldborsóból, cukkiniből, karfiolból, spenótból, répából, sütőtökből vagy ezek kombinációiból.

Elkészítése:
Kb. egy csészényi (2,5 dl) megpárolt és pürésített zöldségre van szükség. Melegítsünk egy lábasban 4 ek vajat, majd amikor már nem habzik, keverjünk bele negyed csésze lisztet, és kevergessük alacsony tűzön pár percet. Fokozatosan öntsünk hozzá másfél csésze langyos tejet, még mindig kevergetve (magyarán: készítsünk besamelmártást). Ha besűrűsödött, vegyük le a tűzről, keverjünk hozzá 3 tojássárgáját (a fehérje is kelleni fog!), egy kis reszelt sajtot, csak az íze kedvéért, sót, borsot és ízlés szerint más fűszert, valamint a zöldségpürét. A fehérjéket verjük kemény habbá, keverjük óvatosan a masszához, majd az egészet egy kivajazott sütőformában 190 fokon süssük kb. fél óráig. Ha kész, azonnal tálaljuk, mert gyorsan összeesik!

Rizs helyett: Kuszkusz, bulgur, gersli

Már a hagyományos közértekben is fellelhetőek a durumbúzából készült, eredetileg kézzel sodort gömböcök: az apró szeműt kuszkusznak, a nagyobb szeműt bulgurnak hívják.

Elkészítésüknél mi sem egyszerűbb és gyorsabb: a csomagon lévő utasítás szerint járjunk el, általában csak le kell őket forrázni és pár percig állni hagyni, a szemek méretétől függően. A végtelenségig variálhatók fűszerekkel, zöldfűszerekkel, citromlével stb. ízesítve. A gerslit a zsidó konyhából már ismerhetjük, sóletben is nagyon finom, de köretként sem utolsó: kétszeres mennyiségű vízben kb. 40 perc alatt fő készre. Kellemes, jól harapható, kiváló alternatíva a rizsre.

Krumpli helyett zeller

Elkészítése:
A zeller nálunk szinte csak leveszöldségként ismert, pedig sütőben megsütve egészen új arcát mutatja. Próbáljuk ki!
A meghámozott zellert vágjuk hasábokra vagy kockára (mint a krumplit), forgassuk át olívaolajban, sózzuk, borsozzuk és terítsük tepsire. 200 fokon süssük arany barnára, meg fogunk lepődni, mennyire finom!

Fogyókúrázóknak is ajánlott sült krumpli helyett, hiszen a zeller glikémiás indexe jóval alacsonyabb. Pürét is készíthetünk zellerből, a krumplihoz hasonlatos módon, vajjal és tejszínnel. Ha 1-2 főtt almát is hozzáadunk, még finomabb lesz.

Tócsni sem csak krumpliból készülhet: próbáljuk ki úgy is, hogy reszelt répával, zellerrel, céklával helyettesítjük a krumpli egy részét.

zsk

 

További cikkek ebben a témában: