A legolcsóbb vitaminforrás | Okosanyu
2013. március 12.

 A legolcsóbb vitaminforrás

Mindenhol halljuk, a csíra milyen egészséges. Szupermarketekben látjuk, borsos az ára és nem is igazán ismerjük, használjuk. Pedig mennyi vitamin van benne!

Leghíresebb magyar hajósaink, akik évekig tartó úttal járták körbe a földet és az űrhajósok, pár évszázaddal korábban pedig a rettegett tengerészbetegség, a skorbut legyőzői is beszámolnak erről a végtelen csodáról: a vitaminhiány elkerülésére, házi friss zöldség beszerzésére csíráztassunk.

Több dietetikus és táplálkozástudós egybehangzóan állítja: kizárólag csírán élve az ember tökéletesen és maximálisan sokoldalúan tudná fedezni teljes táplálék, tápanyagigényét, vitamin és ásványi anyag szükségletét. Ráadásul ez a táplálkozási mód megvédhetne minket a civilizációs betegségektől és az élelmiszeripar fiaskóitól. Nem sugalljuk persze, hogy minden egyéb ételről mondjatok le, de mégis, mi teszi a csírát ilyen különlegessé? Az alábbiak megismerése után alighanem érdemes elgondolkozni a házi csíráztatáson, a csírának a család mindennapi étrendjébe történő beiktatásán.

A csíra csodája

A csírák tartalmazzák mindazokat az alkotóelemeket, melyek elengedhetetlenek az egészséghez. Jóval több telítetlen zsírsavat, vitamint (A, B-komplex, C, D, E, G, H, K, U) és ásványi anyagot vehetünk általuk magunkhoz, mint a belőlük kifejlődő gyümölcsök, zöldségek fogyasztásával – mondhatni a kifejlett növény esszenciáját tartalmazzák. Az összes ásványi anyagot, a kalciumtól a magnéziumon és a szelénen, jódon át mind természetes, a szervezet számára legkönnyebben hasznosítható formában tartalmazzák.

A szervezetet méregtelenítik, az immunrendszert erősítik, a gyulladásokat csökkentik, vértisztító, csonterősítő hatásúak. Energiatartalmuk meghaladja a húsokét, mégsem hízlalnak, mert könnyen felszabadítható energiát taralmaznak, a beleket nem terhelik, és száz százalékban emészhetők. Lúgosító hatásúak, az érvédő koleszterin képzősését serkentik. Egyre több kutatás erősíti meg gyógyító hatásukat.

A csíra-stádium tartalmazza legtöbb enzimet a növény teljes fejlődés ciklusa során. A gazdag enzimtartalom a csírákat elfogyaztó ember szervezetében is fokozza az enzimtermelést, ezáltal javítja a vérkeringést. A teljes értékű fehérjéket a csírák úgynevezett előemésztett – a szervezet számára a legjobban hasznosítható – formában tárolják.

A csírázás folyamata

Amint víz éri a magot, hatalmas változások indulnak el benne. A csíra különleges élettani hatása a magban zajló folyamatoknak köszönhető. Kívülről a mag csak az oxigént és a vizet veszi fel mindezekhez.

Csírázás = hidroponika

A csíráztatás tulajdonképpen a hidroponikus (’vízüzemű’) növénytermesztés kezdő stádiuma. A hidroponikus növénytermesztéssel Izraelben és egyéb, az ivóvízzel jól sáfárkodni kényszerülő országokban érnek el nagyszerű eredményeket. Anövény csakis tiszta alkotórészeket, tápanyagokat vesz magához, mentes marad a vegyszerezéstől és mivel nem érintkezett termőfölddel, homokkal, tisztítása is jóval egyszerűbb és víztakarékosabb. A termőföldre a megfelelő víz és tápanyagellátás esetében nincs szükség. Szinte bármely földben termő növény fejlődik hidroponikus körülmények között, de a kifejlett csírastádiumig feltétlenül mindegyik eljut.

 

Ha kellően fellelkesültünk a csírafogyasztás iránt, az első, átmeneti kiábrándulást az az élmény adhatja, hogy a kész csíra a boltban, szupermarketben igen drága. De egyúttal épp ez a tény adja cikkünk kiindulópontját: az otthoni csíráztatás nem bonyolult, nem drága – napi pár perc foglalatoskodás árán pár napon belül „arathatunk”.

Hogyan?
A csíráztatáshoz nagyon hasznos egy speciális csíráztató tál használata. Műanyag- és agyagváltozatok kaphatók bioboltokban és ételspecialitások boltjában. A többemeletes műanyag csíráztató kezelhető legkönnyebben, legtisztábban és legpraktikusabban.

A csíráztatás csíziója

  • A tálak legalsó szintjén egy zárt aljú edény van, melyben a csíráztatás során vizet tárolunk. Ebbe áztatjuk be a magokat. A zárt aljú edény fölött egy, kettő vagy három lyukacsos aljú tál található, ezekben csíráznak a magok.
  • Első lépésként a magokat 8-24 órán át (a maximális 24 óra a vastagabb héjú magokra vonatkozik) sötét helyen, szobahőmérsékleten beáztatva tároljuk. Annyi vizet öntsünk rájuk, hogy a magokat teljesen ellepje.
  • A csíráztatás megkezdése előtt öblítsük le a magokat. Az alsó, zárt tálkában legyen víz, a felette lévő lyukas tálkákban pedig oszlassuk el a magokat, lehetőleg egy rétegben, mert a csírázó magvak eredeti térfogatuk többszörösére nőnek.
  • A csírákat reggel és este öblítsük le langyos, hideg vízzel, különben megpenészednek, ha pedig vízben hagyjuk állni őket, megrohadnak. A csíráztatás megkezdése után 3 nappal látható lesz a csírázás, majd a fogyasztás egy hét múlva esedékes. A többemeletes tálka egyrészt többféle mag csírázását teszi lehetővé, másrészt a folyamatos csíraaratás elérésében is segít. A büdösödést – a csíráztatás leggyakoribb fiaskóját - a fenti módszerrel és a bioboltban választott megfelelő magok vásárlásával kiküszöbölhetjük.
  • Tálalás előtt a csírákat mossuk le, a nyáktól tisztítsuk meg és tegyük pár órára napfényes helyre ettől megszáradnak, teljesen megtisztulnak és további energiát visznek ételünkbe.
  • A csíráztató tálat mossuk ki alaposan a következő csíráztatás megkezdése előtt. Ha folyamatosan használjuk, pár naponta szintén mossuk el. Akár széles szájú befőttesüveggel is helyettesíthető, azonban mivel a tál praktikussága bőven megéri egy-két ezer forintnyi árát, mindenképpen az előzőt ajánljuk.

Érdekesség: sötétben csíráztatva a magok világos színűek és B-vitaminban gazdagok lesznek, világos helyen csíráztatva pedig – a klorofill termelődés miatt – zöldesek és C-vitaminban bővelkedők.

A hüvelyesek (bab, borsó) csíráit csak hőkezelés (főzés, sütés) után fogyasszuk, a többi csírát azonban feltétlenül nyersen tegyük salátába, joghurtba, szendvicsre.

A legtöbb csíra már a csírázás megkezdődése utáni 2-4. napon fogyasztható, ha azonban a magmaradványoktól nagyon könnyen megtisztíthatóvá akarjuk tenni őket, várjuk ki az egy hetet.

Milyen magokat csíráztassunk?
Szigorúan csak bioboltban, gyógynövényboltban és élelmiszerboltokban kapható étkezésre szánt magokat használjunk, mert a vetőmagokat vegyszerrel kezelik elvetés előtt. A piacon kapható magok is általában vegyszerrel kezeltek rovarok és penészgomba ellen.

A legnépszerűbb csíráztatható magok:
lencse, mustármag, káposzta, szezámmag, vizitorma, adzuki bab, búza, csicseriborsó, görögszéna, retek, rozs, zöldborsó.

Hogyan használjuk fel?
A csíra bármilyen saláta alapja és kiegészítője lehet, joghurtba, kefirbe keverhetjük, szendvicsre tehetjük, olajon párolhatjuk-süthetjük, salátaöntettel, szósszal ízesíthetjük...

Jó étvágyat!

Csipp

 

További cikkek ebben a témában: