Mesés álmok szülőnek és gyereknek | Okosanyu
2013. szeptember 01.

 Mesés álmok szülőnek és gyereknek

A nyugodt alvás szép ébredést jelent. A szép ébredés vidám napot. A vidám nap kellemes estét… De mit tehetünk azért, hogy nyugodtak legyenek álmaink?

Rohanó világunkban egyre több a stressz és egyre nagyobbak az elvárások a munkahelyen és iskolában egyaránt. Az emberi szervezet számára a megnyugvást az alvás jelenti. Ha megfelelő az alvás minősége és hossza, akkor nappal jól fogunk teljesíteni. A mi felelőssége megtanítani a gyereknek a pihentető alvás titkát, ezért először a felnőttek mutassanak jó példát. Azért is ajánlatos néhány szabályt betartani, hogy nekünk több időnk maradjon egymásra.

Mit lehet tenni a nyugodt éjszakáért?

1. A testmozgás
Ahhoz, hogy jól tudjunk aludni fizikai fáradtság is kell. Igyekezzünk rendszeres testmozgást illeszteni a napirendünkbe. Ha tehetjük, az autó helyett válasszuk a sétát vagy a biciklit. Vacsora után egy kellemes séta a környéken jól kiszellőzteti a fejeket és személyes kapcsolatépítésre sem utolsó.

2. Alvási rend kialakítása
Fontos, hogy igyekezzünk minden nap azonos időben lefeküdni és felkelni. A délutáni alvás és a hétvégei későn kelés is felboríthatja a szervezetünk bioritmusát. A fektetési időpont kialakításánál azt vegyük figyelembe, hogy a gyermekünk mikor álmosodik el. Ne a TV műsorhoz, vagy a szakkönyvek ajánlásaihoz ragaszkodjunk.

3. Az esti rítus
A ceremóniák sokat segítenek a megfelelő alvási szokások kialakításában. Lefekvés előtt kövessünk egy megszokott ¾ órás szertartást, amely biztonságot és lecsendesedést jelent felnőttnek és gyereknek egyaránt. Ekkor legyen a fürdetés, fogmosás, ágyba bújás, esti mese vagy egy kis beszélgetés. Ez az időszak csak a gyerekeké, ne sajnáljuk rá az idő és figyelmet.

4. Nyugalom a vízben
Csepegtessünk a fürdővízbe egy kis nyugtató illóolajat. A drogériákban hatalmas a választék. Némelyik illóolajnak elég agresszív az illata. Jó móka lehet közösen végig szagolgatni és azt kiválasztani, ami a gyereknek is illatos.

5. Kamillás tea mézzel
Kamillatea önmagában is nyugtató hatású. Amelyik gyerek nehezen alszik, egy kis tejjel bolondítva hamar meghozza az eredményt. A receptet még nagymamámtól tanultam, de a gyerekeimnél is hatása volt a több évtizedes receptnek.

Mit ne tegyünk?

1. Mi legyen vacsorára?
Este ne készítsünk nehéz ételeket, mert az is okolható a nyugtalan alvásért. Lehetőleg ne igyunk kávét vagy alkoholt lefekvés előtt, mert nem kívánt módon stimulálnak bennünket. Alvászavar esetén nem ajánlatos rögtön gyógyszer után nyúlni, mert egy idő után egyre többet kell a hatás eléréséhez beszedni, és függőséget okozhat. Cseppentsünk inkább néhány csepp levendulaolajt a fürdővízbe és a radiátor párologtatójába!

2. Nem jön az álommanó?
Legyünk következetesek és akkor is bújtassuk a gyereket ágyba, ha nem álmos. Semmiképpen ne nézzen még egy mesét a TV-ben, mert idő kell a látvány feldolgozásának. Helyette beszélgessünk vagy játszunk még egy kicsit az ágyban. Figyeljünk arra, hogy ne nyújtsuk az ajánlott ¾ óránál hosszabbra a fektetési időt! A gyereknek meg kell tanulnia egyedül elaludni.

3. Miért nem tudsz aludni?
Biztosítsunk megfelelő körülményeket az alváshoz. Legyen a szobában kiszellőztetve és legyen csönd. Olyan fényviszonyok ajánlottak, hogy a gyerek még lássa a tárgyak körvonalát. Zavaró lehet még a TV fényének villogása is, mert ingert jelent a gyerekeknek. A felnőtteknek sem ajánlott lefekvés előtt már egy órával tévét vagy monitort nézni. Az olvasás alkalmasabb a kikapcsolódásra és lenyugtat.

cs.á.

 

További cikkek ebben a témában: