Táplálék kiegészítők! De mennyit? | Okosanyu
2015. május 04.

 Táplálék kiegészítők! De mennyit?

Az utóbbi években erősen megnövekedett a táplálék kiegészítők népszerűsége. El tudunk igazodni köztük fogyasztandó mennyiségek tekintetében?

A rendszerváltás óta óriási fejlődésnek indult a szintetikus táplálék kiegészítők piaca. Előállításuk, marketingük, forgalmazásuk valódi iparággá nőtte ki magát és a kínálat folyamatosan bővül. Számos problémára illetve sok betegség megelőzésére választhatunk megfelelő szereket. A választásnál ügyeljünk arra, hogy a dobozon legyen feltüntetve a szer hatóanyagának mennyisége tablettánként / cseppenként és az ajánlott napi bevitel illetve a napi ajánlott fogyasztandó mennyiség.

Éppúgy, mint a táplálék kiegészítők hatékonysága, úgy az ajánlottan fogyasztandó mennyiség kérdéseiben is parázs viták lángoltak fel és egymásnak feszülő erőteljes nézetek hangzottak el az utóbbi években. Szent-Györgyi Albert híres mondása, mely szerint a C-vitamint a liszthez, cukorhoz hasonló kiszerelésekben kellene árulni és fogyasztását ehhez igazítani, a gyógyszergyárakat leleplező írások egyaránt azt eredményezték, hogy erősen megkérdőjeleződött az RDA (naponta ajánlott fogyasztandó mennyiség) hitelessége. A C-vitaminból egyes források pl. a korábbi 60 mg-os mennyiséget csak épp az életben maradáshoz tartják elégségesnek, a reális fogyasztást 1.000 mg környékén állapítanák meg. Természetesen a legtöbb táplálék kiegészítőből a táplálkozás révén történő bevitel lenne az ideális, ez azonban mára igen nehezen megvalósítható.
Az alábbiakban egyéni tapasztalat szerint jól bevált mennyiségeket ajánlunk a legismertebb táplálék kiegészítőkből. De ettől eltérő adagokra lehet szükségünk, hogy ha figyelembe vesszük az egyéni igényeket, a mozgásmennyiséget, a táplálék változatosságát, az életkort, a naponta elviselt stressz mértékét, a betegségeket vagy betegségre való hajlamokat, a lakó- és munkahely környezeti ártalmait.

Fontos szabály: mivel egy-egy táplálék kiegészítő készítményben több vitamin, ásványi anyag, nyomelem is előfordulhat, nézzük át a csomagoláson az ezek mennyiségéről tájékoztató táblázatot és ezután állapítsuk meg, mennyit is fogyasztunk naponta belőlük.

C-vitamin

A legfontosabb antioxidánsunk, melynek a bőr rugalmasságáért felelős kollagén felépítésében is nagy szerepe van. Az emberiség mutáció során veszítette el testen belüli előállításának képességét. A 1.000 mg-os napi mennyiség nem tűnik eltúlzottnak, valóban segíti a bőr megújulását, a szezonális megbetegedések elkerülését.

B-vitaminok

A B-vitaminok közé nyolc vízben oldható vitaminféleség tartozik. Szerepük igen változatos, legismertebb funkcióik az anyagcsere lebonyolításában, az izomerő támogatásában, az egészséges sejtnövekedésben és némely rákfajták megelőzésében van.
A legismertebbek közülük a B1 vitamin napi ajánlott mennyisége 1-2 mg. A B2-vitamin (riboflavin) szintén napi 1.2 mg-os ajánlott mennyiséggel, a B3 (niacin), B5 (pantoténsav), a B6, napi ajánlott mennyisége 2 mg, a B7- biotin, a B9 (folsav, mely gyermekvárásra felkészülés és terhesség idején ajánlott és napi mennyisége 400-600 µg), illetve a B12-vitamin – napi 1-3 µg ajánlott mennyiséggel.

Lutein

A szemet védő vitaminok legfontosabbika. Adagolása napi 4-6 mg.

E-vitamin

Szintén nagyon fontos antioxidáns és sejtvédő, bőrszépítő, agyműködést serkentő és védő vitamin. Az óvatosnak számító RDA-ajánlások is alapvetőnek tartják a napi 10 mg beviteli mennyiséget.

Cink

Napi javasolt adagja 10-15 mg. A szemek és a nemi szervek megfelelő működéséhez egyaránt elengedhetetlen.

Szelén

Ismét egy antioxidáns jó barát, hatékonyan véd a szabadgyökök ellen, erősíti immunrendszerünket, támogatja a pajzsmirigyhormonok egészséges működését. Ideális napi mennyisége 80 µg körül van.

Kalcium

A csontrendszer, az ízületek alapvető építőeleme, de a haj, bőr, körmök felépítésében, az ingerület-átvitelben és a szövetek szilárdságának létrehozásában, az immunrendszer működésében is nélkülözhetetlen. 800-1000 mg a nap ajánlott mennyiség belőle.

Omega-3-zsírsav

Ez a telítetlen zsírsav a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, a koleszterinszint csökkentésében játszanak nagyon fontos szerepet. Napi ajánlott mennyiség nem létezik, általában a kapszulák 5-600 mg-ot tartalmaznak belőle.

Reszveratrol

Bár kutatása révén folyamatosan újabb csodás hatásokról értesülünk, már most tudjuk erről a hasznos szerről, hogy a legerősebb antioxidánsok egyike és hogy többek között a vörösborban és a szőlőmagolajban található meg. Kapszula formájában is beszerezhetjük és a kapszula csomagolásán szereplő adagolást tartsuk be. Hidegen préselt szőlőmagolajból pedig napi egy kávéskanállal fogyasszuk szervezetünkbe juttatása érdekében.

Q10

A Q10 koenzim a szívizom egészségének fenntartásában, a vérnyomáscsökkentésben és a szabadgyökök elleni küzdelemben játszik nagyon fontos szerepet. Napi ajánlott mennyisége nincs meghatározva, a kapszulák napi ajánlott mennyisége 10-től 60 mg-ig tartalmaz belőle általában, 30 mg igazoltan javítja a teljesítőképességet, növeli az energiaszintet.

Aloe, zöldpor, kolloidok

Ma már szerencsére beszerezhetők a komplex és növény- vagy növénykivonat-formátumú táplálék kiegészítők is, melyek ellenőrzött gazdálkodás folyamán történt minőségi előállításuk és csodatevő tápanyag-, vitamin, ásványi anyag- és nyomelem-koncentrációjuk révén fejtik ki hatásukat. Az aloe vera, a különböző zöldporok és a noni áldásos hatására rengetegen esküsznek.
A kolloid ásványok és elemek alkalmazása szintén elterjedőben van, ezeknél nehezebb a megfelelő mennyiségre vonatkozó érvényes irányelveket fellelni, számos egymásnak akár ellentmondó adatról olvashatunk. Ha szintén jó visszajelzésekkel rendelkező kolloid ásványokat és elemeket akarjuk betegségek kezelésére vagy megelőzésre alkalmazni, az adagolás tekintetében kérjük orvos-természetgyógyász segítségét.

Speciális problémák

Számos esetben nem az általános immunerősítés vagy betegségmegelőzés a fő szempont, hanem kialakult és konkrét problémát akarunk természetes szerekkel, táplálék kiegészítőkkel orvosolni, javítani. (Pl. női gondok esetén palástfű, cickafark, barátcserje, a természetes vízhajtás érdekében nyírfakivonat, férfiaknál prosztatagondokra tökmagolaj.) Ezen szereknél kérjük ki a patikus, homeopata, természetgyógyász, bioboltos segítségét és természetesen a csomagolás alapján is tájékozódjunk.

Csipp

 

További cikkek ebben a témában: