2016. október 06.

 Iskolaválasztás szempontjai

Az idei iskolaválasztás után gondoltuk, hogy összefoglaljuk, amit mi anyukák fontosak tartunk. Már most érdemes mérlegelni a jövőre ballagók szüleinek!

Egyes iskolák a csökkenő gyerekszám miatt versenyeznek az elsősökért, egyes iskolákért meg a szülők versenyeznek, hogy a túljelentkezésen és az alkalmassági vizsgán átverekedjék a gyereküket. De melyik a jobb: hagyományos vagy reformpedagógiai, átlagos vagy versenyistálló, falusi vagy városi?

Az iskolák felvételi szempontjai

Az iskolák törvényi előírás alapján először az iskola körzetébe tartozó jelentkezőket veszik fel, azután a kerületben lakókat. A távolabbról érkező pályázók közül is a halmozottan hátrányos helyzetűek előnyt élveznek, így a szabad iskolaválasztásnak vannak korlátai. A 6. életévüket betöltő gyerekek iskolakötelesek, de az első osztályba lépésnek az iskolaérettség a feltétele. Így azok a népszerű iskolák, ahol túljelentkezés van, ott alkalmassági „vizsgával” megszűrhetik az elsősöket, bár hivatalosan nincs felvételi az általánosban.

A szülők iskolaválasztásának szempontjai:

1. Távolság
A szülők is először a lakóhely szerint legközelebbi iskolát nézik meg, hiszen ők sem szeretnék a gyereket korábban felkelteni azért, hogy bonyolult tömegközlekedéssel bejusson az iskolába. Az elsősök beilleszkedését az is segíti, ha a körzet óvodájából megismert arcok veszik körül az első iskolai napon.

2. Az iskola programja
Azok, akik tudatosabban választanak, az iskola honlapján elérhető pedagógiai programot is megnézik. Ebből megismerhetik az iskola értékrendjét és célkitűzéseit. Az iskola tanrendjén kívüli sportfoglalkozásokról és a különböző művészeti szakkörökről szintén itt tájékozódhatnak.

3. Az odajáró gyerekek és szülők véleménye
A szülők látókörébe általában úgy kerül be egy iskola, ha az ismerősöktől sok jót vagy rosszat hallott. Jó, ha több szülővel egyeztetünk, hogy pontosabb és hitelesebb képet kapjunk az intézményről.

4. A nyílt napon szerzett benyomások
Ma már szinte minden iskola tart nyílt napot, ahol a szülők láthatják az iskola állapotát, technikai felszereltségét, tornatermét, mellékhelyiségeit. Az óralátogatás sokatmondó, hiszen a gyerekek viselkedésén a külső, laikus szemlélő is azonnal meg tudja állapítani, hogy rendhagyó „kirakat” órát tartanak-e vagy megszokottat.

5. A tanítók személyisége
Fiatal tanárokat szívesebben látjuk a katedrán, mert ők az új és korszerű ismereteket és nézeteket képviselik. Az idősebb pedagógusoknak viszont megvan a tapasztalatuk, akiktől a fiatalok tanulhatnak. Az az egészséges, ha megfelelő arányban vannak a fiatal és idősebb kollégák.

6. A gyerek személyisége
Mindenképpen vegyük figyelembe a gyerekünk személyiségét. A kisebb osztálylétszám a befelé forduló és lassabban haladó gyerekek számára ajánlott, míg az aktívabbak nagyobb osztályban is feltalálják magukat. Ha korán megmutatkozik gyerekünk tehetsége valamiben, akkor olyan iskolát válasszunk, ahol azt a képességét ki tudja bontakoztatni, fejleszteni.

7. Ne törekedjünk görcsösen a tökéletesre
Sok szülő beleesik abba a hibába, hogy előre megtervezi a gyerek életét egészen az egyetemig, pedig nem biztos, hogy gyerekünk képességeit ott bontakoztatja ki legoptimálisabban, ahol mi szeretnénk. Nem minden tehetség a versenyistállóból jön.

CsÁ

 

További cikkek ebben a témában: