2016. október 06.

 Csokoládét mértékkel!

A csokoládé jó. Jár nekünk. Megnyugtat, felvidít. A gyerek is imádja. Nem is tudnánk élni nélküle. Hogyan tanítsd meg gyerekednek a megfontolt édességfogyasztást?

Tudjuk, hogy a csokoládé endorfint szabadít fel, boldogsághormonokat. De hallottunk-e arról, hogy anandamidot is tartalmaz. Nem csoda, hogy feldobódunk, vidámabbak leszünk tőle, hiszen a hatása megegyezik a hasissal. Természetesen csak kis adagban, hasonló élvezetekért egy raklappal is kevés lenne elfogyasztanunk.

A csokoládé selymes íze, az édes érzés önmagában is vágyat fokoz. Kívánjuk és újra szeretnénk átélni ezt a kellemes érzést. Néha velünk is elszalad a ló és lecsúszik egy teljes doboz vagy tábla. Titokban persze, a gyerek nehogy eltanulja. Pedig mi csak a mértékletességért felelünk, a vágyat nem tőlünk tanulja.
Mondhatjuk, hogy az édesség szeretetet velünk született. Már a magzatvíz és az anyatej is édes. Minden olyan íz kedves, közel áll hozzánk, ami édeskés. Ez ahogy cseperedünk, egyre intenzívebb lesz.

A szervezetnek szüksége van bizonyos elemekre a túléléshez. Sóra, vitaminokra, fehérjére és cukorra is. Kis mennyiségben. Amire nincs szüksége, az a sütemények, vagy egy doboz bonbon. A csokoládé, praliné, gumicukor, nyalóka egészségtelen, hizlal, függőséget okozhat, tönkreteszi a fogakat.

5 tipp, a gyerekek édességiránti vágyának kordában tartására:

1. Ne legyen tiltott!

Vannak szülők, akik teljes egészében megvonják a gyermektől. Szigorú törvények kellenek abba a családba. Következetesnek kell lenni, a szülő sem ehet sosem. A születésnapokat édesség nélkül nem lehet megélni, így általában csak a csokoládé számít tiltott gyümölcsnek. Az összes rokonnal egyeztetni szükséges, hogy ne hozzanak ajándékba. Szomszédokkal, ismerősökkel is el kell fogadtatni a szabályokat, hogy ne kínálják a gyereket dugiban.
A veszély ott leselkedik, hogy ha egy kicsit is önállóbb lesz a gyerek, nem tudjuk már korlátozni és abban a tiltott szerre olyan világot nyit ki előtte, amit eddig nem ismert. Pár hónap alatt fogja bepótolni az eddig el nem fogyaszthatott mennyiséget. Tehát mi semmiképp sem ajánljuk a teljes tiltást!

2. Mértékletesség

Nehéz megtalálni a határt, hogy mi az, ami mindkét fél számára elfogadható mennyiség. Amikor meghatározzuk, számoljuk bele, hogy mindig lesz „csak még egyet”. És mindig az a legfinomabb.
A dietetikusok maximum napi 200 kalóriát ajánlanak. Ez 6 kocka csokoládét vagy 5 db gumicukrot jelent. Ez a napi teljes bevitel, tehát ezen felül már nem ajánlott semmilyen cukrozott étel, kakaós tej.. stb.
A nagyobbaknak már saját éléstáruk van, azt azért időnként ellenőrizzük, hogy milyen mértékben fogy. Általában, ha maguk oszthatják be a gyerekek, felelősen viselkednek!

3. Figyelj a jelekre!

Magának a csoki fogyasztásnak is vannak szabályai.
Jelei vannak a túlzásnak is. A gyerekek hízni kezdenek, az étvágyuk csökken, aktívabbak, nehéz koncentrálniuk, édességgel bármire manipulálhatók.
Ilyenkor drasztikusan érdemes visszavenni a fogyasztást!
Fontos, hogy megtanítsuk, minden nassolás után fogat kell mosni!

4. Ne legyen jutalom!

A legjobb trükk, ha az édességet nem jutalomként használjuk. Így elkerüljük, hogy érzelmileg még nagyobbra értékelje.
Nagyon fontos, hogy ne kerüljünk bele abba a mókuskerékbe, hogy csak azért tesz meg valamit, mert csokit kap érte és mi azért adjuk oda, mert elvégezte a dolgát.
Tudjunk minden olyan édességről, amit a rokonok, barátok, ismerősök meglepetésként dugnak a zsebükbe! Tanítsuk meg, hogy ezeket ne azonnal falják fel, hanem majd ebéd vagy vacsora utánra tartsák meg.

5. Édességvarázslat

Az édes íz az, amit kívánunk és konkrétan a csokoládé. Főleg a színes, szagos dolgoknak nehéz ellenállni.
Varázsoljunk az asztalra olyan édességeket, amik még valamilyen formában egészségesek is. Pl: epres joghurtot, diákcsemegét, aszalt gyümölcsöt… stb. Természetesen itt is a mértékesség a legfontosabb!

bodza

 

További cikkek ebben a témában: