A gyerekünk és a tv | Okosanyu
2010. április 07.

 A gyerekünk és a tv

Minek tekintsük a tévét: szükséges jónak vagy szükségtelen rossznak? Engedjük vagy tiltsuk?

Amikor hazaérünk fáradtan a munkából és nekiállunk a háztartásvezetésnek, gyerekeinket már biztonságban tudjuk. Itthon vannak, és a szobában tévéznek. Te elgondolkoztál már azon, hogy milyen műsorokat néznek, és milyen hatással van ez rájuk?

Sokan, sokféleképpen próbálták kutatni a televízió hatását, és körvonalazni a gyerekeinkre gyakorolt esetleges veszélyeket. A kutatások az erőszak kérdését, az agresszivitás terjedését, a szexualitás megjelenítését, a mentális befolyásolást, az egészségre és a családokra gyakorolt hatását vizsgálják. Tekintsük át röviden a pro és kontra érveket!

Érvek a televízió mellett

A gyerekek sok információt szerezhetnek a világról, tematikus csatornákból tárgyi tudásukat bővíthetik, tanulhatnak. A televízió értéket közvetít: egészséges életmódra, környezettudatos szemléletre és értékek tiszteletére nevel. Szocializálja a gyerekeket a társadalomba azáltal, hogy sokféle szereplőt láthat különböző szituációkban megnyilvánulni. Találkozik a szélesen értelemben vett kultúrával, amibe a divattól elkezdve a nyelvhasználatig bezáróan minden beletartozik. Közös családi programot jelent egy-egy műsor rendszeres megnézése. A csoporthoz tartozás élményét is nyújtja, hiszen a sorozatoknak és sztároknak megvan a maguk rajongótábora.

Ellenérvek

A családi műsorok a valóságot torzan mutatják be, amelyekben több a férfi, mint a nő és a kisebbségek hiányoznak, illetve azonos szerepkörökben tűnnek fel. A gyerekek fantáziája beszűkül, és kritikátlanul szűrődik át rajtuk a műsortartalom. Még nem tudják megkülönböztetni a tévében látott történések valós és fiktív voltát.
A mozgáshiányos életmód miatt túlsúlyossá válik az a gyerek, aki túl sokat ül a tévé előtt. Társas kapcsolataik csökkenek, mert hiányzik az életükből a játék, az egymásra való odafigyelés kölcsönhatása.
Sok olyan strukturálatlan agresszív cselekménnyel találkoznak, amelyek után nem látják a megfelelő büntetést, vagy éppen az a főszereplő az elkövető, akivel azonosult a gyerek. A kisiskolások még nem képesek a szereplők motivációit nyomon követni, az ok-okozati láncot megérteni, így az erőszak értelmezhetetlen számukra. Sok olyan dolgot láthatnak, amelyek félelmet kelthetnek bennük, és ha nincs alkalmuk kibeszélni magukból, akkor az érzelmi fejlődésükön nyomot hagy.

Hogyan nézzünk tévét helyesen?

Próbáljunk meg olyan ingerekben gazdag környezetet és életvezetést kialakítani a családban, hogy ne a tévé legyen az egyetlen vonzó kikapcsolódás. Áramszünet nem okozhat fennakadást az ilyen családok életében. Jó, ha nem a televízió foglalja el a központi helyet a szobában. Ne fosszuk meg gyerekeinket a játékos gyerekkortól!
Mivel a kisiskolások többet néznek tévét a kamaszoknál, így rájuk figyeljünk fokozottabban. A gyerekek napirendjébe úgy illeszkedjen a televízió, hogy ellenőrizzük és időben korlátozzuk a tévézést. Ezt úgy érhetjük el, ha együtt vagyunk velük. Válogassuk a műsorokat, kritikáinkkal formáljuk az ízlését. Mindenképpen beszéljük meg a látottakat, és oldjuk a gyerekek félelmeit, segítsük a cselekménysor ok-okozati láncát megfejteni.

Csak a szeretet és az ítélőképesség kialakításával előzhetjük meg a televízió káros hatásait, és nevelhetjük értő médiahasználóvá a gyerekeket. Ne feledjük: mindig az adott társadalom függvényében vizsgálható a televízió és annak aktuális jó vagy rossz hatása.

Neked mi a véleményed? Engeded vagy tiltod? Írd meg nekünk, hogy nálatok hogyan működik!

Mondd el a véleményed! ITT

cs.á.

 

További cikkek ebben a témában: