Harminc fölött ragyogóan | Okosanyu
2010. április 03.

 Harminc fölött ragyogóan

Elmúltál harminc éves? Életed legszebb időszak csak most következik, a szépséged kivirul. Tippeket adunk, hogyan ápold, őrizd.

Mozgás, mozgás és ismét csak mozgás

Nem csak a testünkön látszik meg a mozgás hatása, az arcbőr is tanúskodik róla. A mozgás ugyanis a teljes test, így az arcbőr vérellátását is fokozza, a salakanyagok elszállításában kulcsszerepet játszik. Válassz olyan mozgásformát, amit szívesen és örömmel végzel és a heti két-három alkalomból lehetőleg legalább heti egy alkalom aerob mozgás (futás, úszás, kerékpározás, Nordic walking, aerobic) legyen, ismét csak a megnövekedett oxigénbevitel érdekében. A rendszeres mozgás önbizalmat, jó közérzetet is ad, mely természetesen az arcunkon is visszatükröződik.
A legújabb tanulmányok szerint az ülőmunka rendszeres mozgás mellett is kifejti káros hatásait, ezért az egész nap folyamatosan végzett „kis mozgásokra” is figyeljünk. Álljunk fel, nyújtózkodjunk, lengessük meg lábainkat, karjainkat, húzzuk ritmikusan ki-be a hasunkat, sőt, már önmagában az is segít, ha nem széken, hanem ülőlabdán ülve dolgozunk.

Folyadékbevitel

Bár oly sok szó esik róla, sokan még mindig nem veszik tudomásul, mennyire fontos is a megfelelő mértékű folyadékbevitel. Az életkor előrehaladtával a szomjúságérzet csökken és tudnunk kell: a szomjúságérzet kialakulásakor a szervezet már segítségért kiabál.

Előzzük ezt meg, igyunk meg napi 2-3 liter folyadékot. Testünk majdnem 80 %-a víz, a párolgás télen-nyáron pedig egyaránt folyamatosan csökkenti vízkészletünket. A belső hidratálás kitölti, élettel telíti meg a sejteket, a vízhiány eredménye viszont szürkés, petyhüdt, fénytelen bőrt eredményez.
Ha számítógépes munkát végzünk, készítsük oda az egész nap elfogyasztandó folyadékmennyiséget, de bármilyen munkavégzés esetében legyen kezünk ügyében az innivaló. Ha szervezetünk megszokja a rendszeres folyadékbevitelt, nem fog majd kelleni annyit mosdóba járni, mint amennyit ilyen mértékű vízfogyasztás esetén feltételeznénk, a megnövekedett mennyiségű párolgással viszont alaposan tisztítjuk, feszesítjük, fiatalítjuk bőrünket.
A javasolt innivaló gyógytea, zöld tea vagy sima víz. A hidratálás céljára természetesen tabu bármilyen cukrozott, édesített vagy szénsavas frissítő.

Táplálkozás

Az ivás mellett a fiatalság megőrzésében a táplálkozásnak van a legnagyobb szerepe, hiszen az vagy, amit megeszel. Táplálékunk minél nagyobb arányban tartalmazzon magas folyadékarányú komponenseket, mint amilyenek a zöldségek, az egyszerű szénhidrátok, cukrok mennyisége viszont legyen minimális. Köretek terén az sima rizsnél sokkal kedvezőbb glikémiás indexű basmati rizst, lisztből a tönkölylisztet javasoljuk. A hántolt változat a hagyományos liszttel egyező állagú, ízű és színű, de a teljes kiőrlésű is nagyon finom. Éppígy tésztákból is fogyasszunk tönkölyből készültet és tönkölylisztből sütött kenyeret. A leghasznosabb köretek azonban a saláták és a párolt zöldségek. Ha lehet, tegyük a salátákat – köztük csírák felhasználásával készült salátákat – étkezésünk fő alkotóelemeivé. A salátát a főétkezések előtt és ne azok mellé igyekezzünk fogyasztani. Ez a család együttműködése esetén optimális mennyiségű energia bevitelt és jóllakottságot eredményez.

A húsokat lehetőleg ne panírbundába burkolva fogyasszuk, nehezebb emésztést eredményez. Kerüljük a túlsózott ételeket, a só- és cukorcsapdákat, mint pl. a gyenge minőségű sajtok és gyümölcsjoghurtok, vagy a pác sóval készített felvágottak, húskészítmények, mert ezek szervezetünktől vonják el a nedvességet. Ételeink minél nagyobb arányban tartalmazzák a legfontosabb antioxidánsokat, mint az A, a C és az E-vitamin. Illetve a többszörösen telítetlen zsírsavakat, mint a hidegen sajtolt olíva- tökmag vagy szójaolaj. De teljességgel kerüljük a keringési rendszert terhelő, tönkretevő transzzsírokat, hidrogénezett növényi zsírokat.

Tipp

Minél több zöldség és gyümölcs. Készételeknél pedig minél alaposabb címkeolvasás, hogy tisztában legyünk az összetevőkkel és felelősen választhassunk.

Táplálék kiegészítők

A fentiekben is megemlítettük, táplálék kiegészítőként is hangsúlyozzuk az antioxidánsok szerepét, melyek a sejtfalakat tönkretevő szabadgyökök ellen veszik fel a kesztyűt. A legfontosabb antioxidánsok az A, a C és az E-vitamin, mindannyian sejtvédő hatásúak, ezen kívül a C-vitamin a bőr kollagén termelését is serkenti. A híresen bőrvédő antioxidáns szelén bevitelét ajánlhatjuk jó szívvel. Mostanában kezdték el behatóbban vizsgálni a reszveratrol antioxidáns szerepét, mely erősebb állítólag az összes többinél. Ez a vörösborban és a szőlőmagban található meg, így ha tehetjük, szerezzünk be hidegen sajtolt szőlőmagolajat – a napi fél kiskanálnyi szőlőmagolaj áldásos hatása megéri a fáradságot.

Szervezetünk folyamatainak katalizátorai az enzimek, idővel ezek termelése is lelassul. A legismertebb közülük a szintén antioxidáns hatású Q10, ezt az anyagot rengetegféle kapszula formájában vásárolhatjuk meg.

Végezetül főleg szépséghibás bőr esetén érdemes egy vastagbéltisztító tabletta rendszeres vagy kúraszerű szedéséről elgondolkoznunk – ezek a hasznos szerek méregtelenítő, oxigénfeldúsító hatásuk és magas ásványianyag-tartalmuk révén művelhetnek kinézetünkkel és közérzetünkkel csodát.

Csipp

 

További cikkek ebben a témában: